انجام پایان نامه حقوق و علوم سیاسی بررسی جرائم نسل‌کشی توسط داعش و عملکرد ضعیف سازمان‌های بین‌المللی

انجام پایان نامه پایان نامه ارشد حقوق (تسامح در حقوق ایران) و تسامح در فقه، انجام پایان نامه، انجام پایان نامه ارشد، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام رساله دکتری، انجام پایان نامه دکتری

طرح مسأله

اغلب کارشناسان در دنیا معتقدند که تروریسم ثمره‌ی اشغال کشورها و حاصل توسعه‌طلبی اشغالگران است و روشن‌ترین شکل این پدیده را می‌توان در تروریسم القاعده پس از اشغال افغانستان دید که ابعاد جهانی پیدا کرده است. اشغال عراق در سال 2003 میلادی به سربرآوردن گروه‌های جدیدی از تروریست‌ها منجر شد که سرانجام یک جریان آن در چهره‌ی مخوف «النصره» و سپس «داعش» خود را نشان داد. واژه داعش از ترکیب حروف اول کلمات «دولت اسلامی عراق و شام» شکل گرفته است. این گروه وقتی نتوانست در سوریه برای حامیان‌اش نقش تروریسم را بازی‌کند از ترویست‌های خوب دیگر مانند جبهه‌ی النصره وابسته به القاعده جدا شد و میدان بازی تخریب و کشتار را به عراق متقل کرد. پس از اشغال بخش‌هایی از مناطق سنی‌نشین این کشور نیز اعلام حکومت کرد و دولت خود را حکومت اسلامی نامید و داعیه‌ی خویش را از عراق و شام به اصطلاح فراتر برد. اعضای آن نیز با ابوالبکر البغدادی، سرکرده‌ی داعش، به عنوان امیرالمؤمنین بیعت کردند. مذهب داعشی‌ها حنفی است که یکی از مذاهب چهارگانه‌ی اهل سنت است. بیش از 90 درصد اعضای داعش پیرو مذهب حنفی‌اند و مردمی که در جغرافیای حضور این گروه زندگی می‌کنند نیز عموماً از مذهب حنفی پیروی می‌کنند. در واقع داعش، حنفی‌های تندرو یا سلفی‌ها را در بر می‌گیرد.[1] ایشان طی رویه‌ی خود نشان داده‌اند که کشتارهای عمدی و وحشیان‌ای انجام می‌دهند که ذیل در حقوق بین‌الملل بشردوستانه ذیل عنوان نسل‌کشی از آن یاد می‌شود.[2]

به عنوان نمونه، کابینه عراق، روز سه شنبه، 4 فروردین 1394، در دوازدهمین جلسه عادی خود که به ریاست «حیدر العبادی» نخست وزیر این کشور برگزار شد با «نسل کشی» خواندن جنایت های داعش در عراق موافقت کرد. دفتر نخست وزیری عراق با انتشار بیانیه‌ای خاطر نشان کرد که جنایت‌های بررسی شده در این جلسه، کشتار عمدی زندانیان زندان بادوش، اعدام جمعی پرسنل بی دفاع پایگاه نظامی اسپایکر، کشتار جمعیِ عشایر البونمر، الجبور، اللهیب، العبید، کشتار و کوچاندن غیرنظامیان کُرد، مسیحی، ایزدی و شبک‌ها در دشت نینوا و سنجار، جنایت کشتار عمدی و کوچاندن ترکمن‌ها در تلعفر و بشیر بودند. شبکه السومریه، موافقت کابینه وزیران با نسل کشی خواندن جنایت‌های داعش در عراق را زمینه ساز اقرار به جمعی بودن این جنایت‌ها در سازمان ملل دانست و یادآوری کرد که این موضوع مستند به معاهده بین المللی ۱۹۴۸ است که عراق در اواخر دهه پنجاهِ قرن گذشته، آن را امضا کرد.[1] با پیگیری اخبار در این رابطه در سطح جهان می‌توان پی‌برد که اکثر مفسران معتدند که جنایات داعش نسل‌کشی است و خود سازمان ملل هم به این امر اذعان دارد.[2]

نسل‌کشی عبارت است از هرگونه اقدام و مبادرت جهت نابودی و حذف فیزیکی بخش یا کلیت گروهی نژادی، قومی، ملی، مذهبی، ایدئولوژیکی. آن زمانی که تعبیرهای جزئی در مورد نسل کشی تغییر می‌کرد اولین تعریف قانونی این عمل در بیانیه سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۸ حول «جلوگیری و مجازات جرم نسل‌کشی» شکل گرفت. بند دوم این بیانیه تصریح می‌کرد که هرگونه اقدام به نابودی کل یک گروه نژادی، ملی، مذهبی مانند کشتار دسته جمعی یک گروه خاص، ایجاد لطمات روانی و جسمانی

بر یک گروه خاص، ضربه زدن تعمدی به افراد یک گروه خاص، تحمیل معیارهایی برای جلوگیری از تولد فرزندان آنها، جا به جایی اجباری فرزندان گروه‌ها به یکدیگر، طرح ریزی برای آسیب رساندن به گروهی خاص و ... همه از مصداق‌های بارز نسل‌کشی می‌باشند. نسل‌کشی ارامنه، یهودیان، نسل‌کشی در روآندا و سربرنیتسا از نمونه‌های تاریخی هستند.[1] سازمان ملل متحد تأکید کرد، مصداق‌های بسیاری از نسل‌کشی در طول تاریخ اتفاق افتاده‌است ولی آنها در زمانی نبوده‌اند که رافائل لمکین[2] واژه‌ی نسل‌کشی را ابداع کند و تعقیب قانونی مرتکب‌شوندگان هولوکاست که در دادگاه نورنبرگ جامعه‌ی جهانی بر سر معاهده فوق به توافق رسیده بودند منجر به این شد که نسل‌کشی را در ضمره‌ی جرم‌های علیه بشریت طبقه بندی کنند. ابداع واژه‌ی «نسل‌کشی» برای اولین بار توسط رافائل لمکین صورت گرفت. در سال ۱۹۳۳، لمکین در «کنفرانس بین‌المللی برای یک‌دست‌سازی قانون جزا» در مادرید به سخنرانی پرداخت، وی با توسل به مفاهیم مرتبطی مانند «بربریت» و «تخریب»، کمیته‌ی بین‌المللی را وادار به هم‌گرایی بر سر لزوم جلوگیری از نابودی فیزیکی و فرهنگی گروه‌های انسانی نمود. لمکین در اثر بعدی تأثیرگذار خود با نام «نقش دول محور در اروپای اشغالی»،  تقریر پیشین خود یعنی بربریت و تخریب را با ترکیب کلمه‌ی یونانی genos به معنای «قوم یا نژاد» با کلمه‌ی لاتین cide به معنای «کشتار»، در جهت ساخت مفهومی جامع‌تر به نام «نسل‌کشی» genocide به کار گرفت. لمکین جنایت نسل‌کشی را شامل تخریب عمدی یک ملت یا گروه نژادی و به دو طریق زیر تصور کرده است:[3]

لمکین در بخشی از کتاب «نقش دول محور در اروپای اشغالی» می‌نویسد:

«نسل‌کشی دارای دو مرحله است: یک، تخریب الگوی ملی گروه تحت فشار و سرکوب و دوم، تحمیل الگوی ملی گروه حاکم و سرکوبگر؛ این تحمیل ممکن است به نوبت بر جمعیت تحت سرکوب که به آن‌ها اجازه‌ی ماندن در سرزمین خود داده شده است، اعمال گردد و یا پس از راندن جمعیت آن سرزمین و مستعمره کردن آن و ساکن کردن گروه‌های ملی گروه سرکوبگر، تنها بر آن قلمرو به اجرا درآید.»[1]

دومین عنصر از تقریر پیشین لمکین، یعنی مفهوم «تخریب» -نابودسازی فرهنگی- اکنون دیگر روشی برای نابودی گروهی شده است. در اینجا تأکید هستی‌شناختی اساسی لمکین این بود که فرهنگ، جوامع بشری را یک‌پارچه می‌سازد و در نتیجه یک پیش‌شرط لازم برای وقوف به نیازهای اساسی فردی است. در نظر لمکین، فرهنگ به اندازه‌ی سلامت فیزیکی افراد برای زندگی گروهی حیاتی است:

«.. اگر فرهنگ گروه به طریقی خشونت‌آمیز تخریب و متزلزل گردد، گروه خود از هم می‌پاشد و اعضایش یا در فرهنگ‌های دیگر جذب می‌شوند که فرایندی دردناک و تباه‌کننده است و یا در مقابل به‌هم‌ریختگی شخصی و شاید نابودی فیزیکی تسلیم می‌گردند … (بنابراین) تخریب و نابودی نمادهای فرهنگی، نسل‌کشی است… و هستی گروه اجتماعی را که وجودش به‌واسطه‌ی فرهنگ مرسوم و مشترکش است، در معرض تهدید قرار می‌دهد.»

در برداشت لمکین از نسل‌کشی، او بیش از فقدان جان‌ها، نگران فقدان فرهنگ‌هاست؛ وی نسل‌کشی فیزیکی و نسل‌کشی فرهنگی را نه در قالب دو پدیده‌ی جداگانه بلکه در قالب فرآیندی می‌نگرد که به طرق مختلف صورت می‌پذیرد. در تقریر وی، فرهنگ، واحد حافظه‌ی جمعی است که از طریق آن میراث مردگان، زنده نگاه داشته می‌شود و هر گروه فرهنگی، خصیصه و قابلیت منحصربه‌فرد و خاص خود را دارد که شایسته‌ی حفاظت است. از نظر لمکین، فرهنگ ملی عنصر اساسی فرهنگ جهانی است و

ملت‌ها نیز به‌مانند افراد دارای حیات خاص خود هستند.[1]

آنچه امروز در عراق و سوریه توسط داعش به بهانه‌ی «بت‌شکنی» در حال انجام است، فراتر از یک «جنایت جنگی» است؛ حمله به موزه و کتابخانه‌ی موصل (که محل نگهداری مجسمه‌ها و آثار هنری متعلق به تمدن آشوری و اکدی است) و نابودی شواهد باستان‌شناختی غیر قابل جایگزین، به نوعی تخریب عمدی هویت مردمان آن منطقه است. امروز دیگر نینوا و شهرهای کهن نمرود و هترا و تدمر همچنین صومعه‌ی مسیحی ماربهنام و مناره بنای یزیدی در سنجار و دیگر بناهای باستانی و مذهبی که برای قرن‌ها در حفظ جوهره‌ی همه‌ی اقلیت‌ها در خاورمیانه ایستادگی کردند، تنها در کلام زنده‌اند.[2]

این اعمال را حتی نمی‌توان در تقابل با بت‌پرستی توجیه نمود؛ چراکه محوطه‌های باستانی مذکور مربوط به قرون گذشته و مردمانی است که دیگر وجود خارجی ندارند و مجسمه‌هایی که تخریب می‌شوند، اکنون خالی از بار قدسی گذشته خود، تنها نشانه‌هایی صامت از وجود تمدن‌هایی کهن‌سال هستند. پرواضح است که هدف از این اعمال نسل‌کشی و نابودی حافظه‌ی فرهنگی مردم و تنوع فرهنگی موجود در این نواحی است، این اعمال خشونت‌آمیز به دنبال پاک‌سازی فرهنگی اقلیت‌های فرهنگی (آشوری‌ها، یزیدی‌ها، مسیحیان و مسلمانان شیعه و دیگر اقلیت‌های مذهبی در عراق و سوریه) از حافظه‌ی جمعی بشریت هستند.

پطروس غالی قریب به بیست سال پیش نوشت: «دنیا هنوز درس نگرفته است. در ششم آوریل 1994 هواپیمای حامل رؤسای جمهور بورونئی و روآندا در فرودگاه کیگالی منهدم شد و همه‌ی سرنشینان

آن جان سپردند. پس از این حادثه  و به دنبال آشفته‌شدن اوضاع روآندا، کشتارهای گسترده‌ای صورت گرفت. امروز یک سال از آن ماجرا می‌گذرد و هنوز هیچ راهی برای برخورد با شرارت‌هایی که در روآندا رخ می‌دهد پیدا نشده است».[1]

حال سؤال این است که چرا سازمان‌های بین‌المللی و در رأس آن‌ها از جنایات داعش جلوگیری نمی‌کنند؟ آیا این سازمان‌ها ناتوان از انجام این‌ کار هستند؟ چه عواملی موجب ناکارآمدی سازمان‌های مذکور در جلوگیری از این جنایات و پی‌گیری و محاکمه عوامل این جنایات است؟

اهمیت و ضرورت تحقیق

ضرروت تحقیق در چنین عرصه‌ای بر کسی پوشیده نیست. نسل‌کشی شنیع‌ترین جرم بین‌المللی است که با قصد نابودی کلی یا جزیی یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی ارتکاب می‌یابد. این پدیده چنانکه پیش‌ از این اشاره شد در طول تاریخ بشر بارها رخ داده است. جامعه‌ی بین‌المللی ممنوعیت نسل‌کشی را به عنوان قاعده‌ی آمره‌ی حقوق بین‌الملل مورد تأیید قرار داده است و سازمان ملل برای مبارزه‌ با آن در بعد پیشگیری و تحمیل مسئولیت کیفری فردی و مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها سیاست جنایی خاصی را اعمال کرده است. اما به رغم اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از آن هنوز وعده جلوگیری از آن محقق نشده و فاجعه‌ی بالکان در پایان قرن20 و داعش در عصر جدید ناتوانی یا کوتاهی سازمان را نمایان کرده است. این رویدادها و وقایع مشابه آن سؤالاتی را در مورد سیاست جنایی سازمان ملل برای مبارزه با نسل کشی مطرح کرده است. سازمان ملل متحد به عنوان مهم‌ترین سازمان بین‌المللی در امر مبارزه با جرائم بین‌المللی از جمله نسل‌کشی فعالیت می‌کند و در این خصوص، به نهادها و سازوکارهایی متوسل می‌شود. لازم است که سنجیدگی مجموعه‌ی این فعالیت‌ها ارزیابی و به این سؤال پاسخ داده شود که آیاسازمان ملل توانسته است در صورت وقوع نسل‌کشی به سازوکاری مناسب برای

اجرای عدالت کیفری بین‌المللی متوسل شود یا خیر.

3- پیشینه تحقیق

نسل‌کشی و جنایت‌هایی از این دست پیش از این موضوع تحقیق و پژوهش چه در داخل و چه در خارج قرار گرفته است.[1] هر کدام از محققان بنابر نظری و هدفی قصد این کار را به سامان کرده‌اند. همچنین عملکرد سازمان‌ ملل و نهادهای وابسته‌ی آن نیز مورد تحقیق و پژوهش بوده است.[2] نویسندگان سعی داشته‌اند که بر زوایای مختلف این موضوع پرتوافکنی کنند. در مورد گروه داعش، ریشه و علل و عوامل هستی‌شناختی آن نیز پژوهش‌هایی صورت گرفته است.[3] آنچه این تحقیق‌ها را از تحقیق‌های پیشین متمایز می‌گرداند این است که تحقیق حاضر هم دربرگیرنده‌ی نسل‌کشی گروه داعش و مصادیق آن و هم دربرگیرنده‌ی بررسی عملکرد سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل در قبال این جنایت‌ها و واکاوی علل ناکامی و تعلل این سازمان‌ها در جلوگیری، خاتمه و محاکمه‌ی سران این جنایت‌ها است.

سؤالات تحقیق

سوال اصلی تحقیق: علت تعلل و ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی در قبال جنایات نسل‌کشی داعش چیست؟

سوالات فرعی تحقیق:

1- نسل‌کشی توسط داعش چگونه صورت گرفته است؟ و مصادیق آن کدامند؟ آیا شامل نسل‌کشی فرهنگی هم می‌شود؟

2- عملکرد سازمان‌های بین‌المللی چگونه بوده است؟ علت سکوت این مراجع و به ویژه تعلل‌شان در پی‌گیری امر چیست؟

3- چه راهکارها و پیشنهادهایی را می‌توان برای بهبود رویه‌ی مقابله با این جنایات ارائه کرد؟

5- فرضیه تحقیق

سازمان ملل مهم‌ترین سازمان بین‌المللی است که برای مبارزه با نسل‌کشی سیاست جنایی خاصی دارد. پیشگیری از ابعاد مهم این سیاست است. در دهه‌های اخیر، سازمان رویکردهای جدیدی اتخاذ نموده است و از پیش‌گیری به پیش‌بینی روی‌آورده است. مسئولیت برای حمایت از مردم در برابر نسل‌کشی، ایجاد مشاوره ویژه دبیر کل در امور پیش‌گیری از نسل‌کشی و کمیته ویژه در امور پیش‌گیری از نسل‌کشی و ایجاد شورای حقوق بشر از جمله‌ی این تحولات است. به نظر می‌رسد احتمالاً و شاید کارآمدی سیاست جنایی سازمان ملل برای مبارزه با نسل‌کشی نیازمند اصلاحات در ساختار سازمان به ویژه شورای امنیت و انسجام با ابعاد تقنینی، قضایی و مشارکتی است.

 

موضوع پایان نامه حقوق و علوم سیاسی

پایان نامه ارشد حقوق (تسامح در فقه)

 

خدمات ادیب مشاور در زمینه رشته حقوق و  علوم سیاسی

ارائه موضوع پایان نامه حقوق و  علوم سیاسی

تدوین مقاله در رشته حقوق و  علوم سیاسی

مشاوره در تدوین پروپوزال حقوق و  علوم سیاسی

مشاوره و آموزش در پایان نامه حقوق و  علوم سیاسی

انجام تحلیل آماری رشته حقوق و  علوم سیاسی

طراحی پرسشنامه رشته حقوق و  علوم سیاسی

استفاده از نرم افزارهای تخصصی همچون لیزرل (lisrel)، اس پلاس(S plus)، مینی تب(minitab)، ساس(SAS)، اس پی اس اس (SPSS)

 

مشاوره تخصصی انجام پایان نامه ارشد

یکی از مهمترین وظایف دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) انجام پایان نامه می باشد. فقر اساتید خبره در زمینه های مختلف علمی تحقیقاتی در برخی دانشگاه های داخلی و خارجی موجب سردرگمی دانشجویان عزیز گردیده است، موسسه ادیب مشاور مفتخر است که در پاسخ به این نیاز طی ده سال فعالیت به تعداد بیشماری از دانشجویان ارشد و دکتری خدمات مشاوره تخصصی ارايه داده است.

به طور کلی انجام پایان نامه کاری زمان بر است که دانش و تجربه زیادی نیازمند است. موسسه ادیب مشاور با چندین سال تجربه در عرصه مشاوره و با در اختیار داشتن متخصصین و اساتیدی با تجربه آماده مشاوره و آموزش پایان نامه در کلیه رشته های دانشگاهی می باشد.

علاوه بر این موسسه ادیب مشاور، در زمینه شبیه سازی مقالات، پایان نامه ها و انجام پروژه ها با برنامه نویسی نیز به دانشجویان کشور عزیزمان خدمات لازم را ارائه می کند. این خدمات شامل تحلیل آماری، پیاده سازی با انواع نرم افزارهای مهندسی، برنامه نویسی با انواع زبان های برنامه نویسی و تهیه پرسش نامه می شود.

به طور کلی سر فصل های خدمات موسسه ادیب مشاور عبارتند از:

مشاوره پروپوزال در رشته مدیریت، حسابداری، مهندسی برق قدرت، مهندسی برق الکترونیک، مهندسی کامپیوتر و روانشناسی و دیگر رشته ها

مشاوره پایان نامه در رشته مدیریت، حسابداری، مهندسی برق قدرت، مهندسی برق الکترونیک، مهندسی کامپیوتر و روانشناسی و دیگر رشته ها

استخراج مقاله از پایان نامه در رشته مدیریت، حسابداری، مهندسی برق قدرت، مهندسی برق الکترونیک، مهندسی کامپیوتر و روانشناسی و دیگر رشته ها

شبیه سازی انواع مقالات مهندسی

تحلیل آماری پایان نامه های آماری

تهیه پرسش نامه در رشته های مختلف دانشگاهی

تهیه پرسش نامه آنلاین در بستر اینترنت

مشاوره رایگان در انتخاب موضوع پایان نامه های مهندسی و سایر رشته ها

انجام پروژه های برنامه نویسی با انواع زبان های برنامه نویسی از قبیل پایتون، متلب و آموزش کامل پروژه انجام شده در قالب فیلم آموزشی

انجام پروژه های شبیه سازی شبکه یا پایان نامه های مرتبط با شبکه با نرم افزارهای NS2 و NS3

انجام پایان نامه ادیب مشاور، انجام پایان نامه، انجام پایان نامه ارشد، انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، انجام رساله دکتری، انجام پایان نامه دکتری

اگر برای هریک از موارد فوق نیاز به مشاوره رایگان دارید، همین الان با ما تماس بگیرید.